SV Roda JC 1961 -

Over ons

De in 1961 opgerichte supportersvereniging Roda JC is de oudste in de historie van onze club. Vooral op Kaalheide had de supportersvereniging door haar activiteiten een grote inbreng in het Roda gebeuren: kaartverkoop bij thuiswedstrijden rond het veld, een eigen programma boekje, een eigen clubblad en in 1963 zijn we gestart met het organiseren van busreizen naar uitwedstrijden.

Zeven jaar later, in 1970, begon de supportersvereniging ook met de verkoop van souvenirs (nu heet dit fan artikelen). Een mooie anekdote uit deze tijd: de supportersvereniging betrok wimpeltjes van een bekende sportzaak en betaalde € 0,60 voor een baniertje. Vervolgens speelde Roda JC de eerste uitwedstrijd bij FC Groningen. Nadat we met de bekende meermanskaart van de spoorwegen naar het Noorden waren gereisd, zagen we dat aan de rand van het veld hetzelfde Roda baniertje verkocht werd voor slechts € 0,50. De supportersvereniging vroeg aan de verkoper waar hij die inkocht. Toen hebben we ons adres doorgegeven en twee dagen later kregen we de prijslijst thuis gestuurd. Wat bleek, het baniertje kostte slechts € 0,15 inclusief btw. Vanaf dat moment hebben we tot aan 1998 zaken gedaan met deze firma. Daarna is besloten om de rechten aan een andere zakenman te verkopen.

Als supportersvereniging mogen we rustig zeggen dat we in de jaren vanaf onze oprichting tot aan de verhuizing naar het nieuwe stadion één van de grote sponsoren waren van Roda JC. Hier zijn we ontzettend trots op. Met de verhuizing naar het Parkstad Limburg Stadion is er veel veranderd, maar de club zullen we altijd bijven steunen. In goede en in slechte tijden!